Av |
Innlegg |
VidarW
Ble Medlem: 27. Des 2004
 |
|

|
|
Sportsdykkere på Sørlandet føler seg dårlig behandlet av Riksantikvaren sa de på Sørlandsendingen i dag. Trodde først det var NFF, men det ser ut som at det er fleer som sliter med både NSM og Riksantikvaren en bare NFF 
sakser fra nrk. sørlandet sine nettsider:
"Det ombygde krigsskipet "Loise et Anne" ble funnet av tre sportsdykkere for drøye to år siden.
Det gikk ned i 1723, fullastet med bomber og granater.
Nå ligger det godt synlig på havbunnen ved Kådøy i Vest-Agder, og skipet er uvanlig godt bevart til å ha ligget på 25 meters dyp i mer enn 280 år.
Selv om de tre dykkerne gjorde alt rett da de fant det 280 år gamle skipsvraket "Louis et Anne" for et par år siden, får de ingen finnerlønn.
Det forteller en av finnerne, Jakob Løvdal.
Etter hundrevis av timer med studier og registreringsarbeid mener han de fortjener en liten skulderklapp for bragden:
- Det er jo prinsippet i dette at det blir satt pris på den jobben en har gjort. Det er i grunn det vi spør Riksantikvaren om, sier Løvdal.
Vil at finnere blir anerkjent
Riksantikvaren sa først nei til å gi dykkerne finnerlønn, og begrunnet avslaget med at det ikke er gjort funn av mynter eller edelt metall, og at det ikke kvalifiserer til finnerlønn etter kulturminneloven.
Riksantikvaren vil foreløpig ikke kommentere saken, fordi det nå utarbeides et svar på dykkernes nye henvendelse.
Det bør bli positivt, mener utvalgsleder for Kulturminner under vann, i Norges dykkerforbund, Venke Moe.
- Det er ikke pengene dykkerne er ute etter. Det er rett og slett anerkjennelsen om at dette er noe som er verdt å gjøre, sier Moe.
- Da tror jeg vi får mye mer arbeid gjort, og til slutt så er det kulturminnene våre som tjener på det, legger hun til. "
-------------------------------------------------------------------------------
skal bli gøy å høre hva riksantikvaren sier om dette, nå som media har tatt fatt i saken. Tviler sterkt på at de får noen belønning, men det er på høy tid at noe blir gjort for sportsdykkere som finner vrak og legger ned masser av arbeidstimer bak dette og når alt kommer til alt, så blir de behandlet som kjeltringer, som har funnet et skipsvrak. Ganske irriterende at det kun er noen få utvalgte som blir tatt under vingene til NSM, mens resten av oss bare er kjeltringer og vrakplyndrere. slik føles det iallefall når en melder om et nytt vrakfunn. personlig har jeg hatt så mange diskusjoner og krangler med NSM at jeg har gitt opp å samarbeide med dem. alt en gjør blir jo bare negativt uansett. Så nå håper jeg disse karene klarer å snu denne trenden med NSM og håpe at de en gang kan ta til fornuft, noe jeg tviler på, men det er jo lov til å håpe 
Wopke, du kjenner vel disse karene gjør du ikke det ?
Vidar Westergren |
|
|
|
[color=brown:97e70d0b62][/color:97e70d0b62][size=10:97e70d0b62][/size:97e70d0b62] Vidar Westergren
|
|
|

|
 |
WopkeR

Alder: 46
Ble Medlem: 27. Des 2004
 |
|

|
|
Hei Vidar. Måtte dessverre i dag 26.08 slette innlegget jeg skrev i går. Fikk en sur tlf pga det jeg skrev. Ser ut som søkemotor tar alt fra maritimt nett. Innlegget var ikke skrevet med tanke at alle kunne lese denne. Sender deg mail. |
|
|
|
 |

|
 |
|
|
Vis Neste Tema
Vis Forrige Tema
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet